Zakres tematyczny kursu SOMA-Embodiment
Moduł I: Ogólne spojrzenie na traumę; terapia traumy
Trener: Sonia Gomes
- Podsumowanie pracy Petera Levine’a (SE); Stephena Porgesa (teoria poliwagalna); Idy Rolf (Integracja Strukturalna); Huberta Godarta (Funkcje Toniczne – praca z ruchem).
- Podstawowe narzędzia organizacji cielesnej związane z ciałem i przestrzenią.
- Ucieleśnienie - droga do przywrócenia poczucia terytorialności.
- Rozwój embriologiczny i organizacja przestrzenna, system haptyczny i pole grawitacyjne.
- Przywoływanie wsparcia, stabilności i orientacji przestrzennej za pomocą dotyku i koordynacji ruchu.
- Zastosowanie teorii poliwagalnej do dotyku i ruchu.
- Jak trauma pozostaje uwięziona w strukturach ciała, powodując zmniejszenie zdolności ciała do ucieleśnienia, postrzegania innych i orientacji.
- Demonstracje sesji z użyciem dotyku i ruchu.
- Praktykowanie protokołów uzyskania stabilności w ciele poprzez orientację przestrzenną, równowagę, wzorce ruchu i postawy.
Moduł II: Uczenie się pojęć i narzędzi związanych z dotykiem i ruchem – trauma związana z upadkami i silnymi urazami
Trener: Claudia Studer-Wild
- Podstawy jakości dotyku i obecności.
- Rezonans i percepcja dotyku.
- Mowa ciała w stanach statycznych i dynamicznych.
- Funkcja toniczna i system haptyczny (alfa i gamma).
- Ucieleśnienie jako element przenoszący.
- Podstawowa stabilność, kreowanie stabilności w całym ciele.
- Koordynacja, czas, przestrzeń i ruch, „kinesfera” i „przestrzeń osobista”.
- Używanie zbieżności do poszerzenia percepcji.
- Jak odróżnić hamowanie i ograniczenie w percepcji oraz jak odnoszą się one do ekspresji i wrażliwości.
- Jak stymulować ciągłość i koordynację ruchu oraz samoekspresję.
- Uczenie się nowych podejść do mobilizacji tkanek i stawów oraz przeorganizowania wzorców ruchu.
- Odkrywanie tego, co jest zatrzymane w ciele.
Moduł III: Trauma przedporodowa i porodowa – jak modulować pierwotne wspomnienia tkwiące w ciele
Trener: Sonia Gomes
- Jak ustanowić uzdrawiające środowisko udzielania wspierających interwencji.
- Pierwsze wdrukowanie (imprint) przy porodzie - pierwotna modulacja układu grzbietowego błędnego.
- Gdzie uraz jest powiązany z emocjami; które części odpowiedzialne za przetrwanie są aktywne?
- Jak pracować z emocjami w przypadku urazu i stanów przewlekłych.
- Komunikacja z systemem nerwowym, emocjami i tkanką łączną.
- Plastyczność i etapy rozwoju.
- Rozwój systemu afektywnego.
- GHIA: reakcja na stres, trwały wpływ na głębokie struktury mózgu.
- Podobne wzorce w traumie przywiązania, szokowej i związanej z urazami fizycznymi.
- Podstawowe ruchy rozwojowe – wprowadzenie.
Moduł IV: Integracja pracy w podejściu klinicznym zorientowanym na SE – Podstawowy rozwój emocjonalny i system dotykowy
Trener: Sonia Gomes
- Jak pracować z traumą przywiązania i traumą emocjonalną.
- Ograniczenie emocji i uczuć w traumie.
- Zrozumienie emocji poprzez powiązanie ich z integralnym obwodem neuronalnym.
- Przywiązanie w percepcji haptycznej (dotykowej).
- Dwukierunkowość systemu nerwowego (oddolna: dół-góra i odgórna: góra-dół) według teorii poliwagalnej.
- Przegląd podstawowych mięśni.
- Kompleksowe traumy i syndromy.
- Rola eksteroceptorów, interoceptorów i proprioceptorów w terapii traumy; jak śledzić traumatyczną energię emocjonalną związaną z przechowywanymi wspomnieniami poprzez trzy poziomy organizacji systemu nerwowego.
- Odblokowanie odpowiadających objawom i zachowaniom ograniczeń w ciele i ruchu w celu ustanowienia równowagi w Autonomicznym Systemie Nerwowym.
- Integracja i zasada całości.
- Zorientowanie na bliską przyszłość - sesje zamykające.
Podczas każdego dnia zajęć uczestnicy kursu będą praktykować specyficzne protokoły umiejętności dotykowych oraz ćwiczeń ruchowych i ćwiczeń śledzenia, aby rozwinąć swój system percepcyjny, swoją haptyczność i ucieleśnienie, przywrócić mobilność oraz odblokować traumatyczne ograniczenia ruchu związane z symptomami w celu przywrócenia równowagi. Uczestnicy zajęć będą także uczyć się obserwować siebie i innych oraz praktykować w parach. Przewidziane są także prowadzone przez nauczyciela sesje demonstracyjne związane z tematyką traumy.
UWAGA! Wybrane tematy mogą być realizowane na innych modułach niż pokazano w powyższym zestawieniu.