ISP™
Integral Somatic Psychology
Omówienie treści zajęć
ISP, czyli Integral Somatic Psychology (pol. Integralna psychologia somatyczna), to zaproponowane przez dr. Raję Selvama skuteczne podejście w ramach psychologii somatycznej, które pomaga klientom osiągnąć optymalne zdrowie psychiczne dzięki pełnemu ucieleśnieniu odczuwanych przez nich emocji. Podejście to zostało opracowane w celu skrócenia czasu potrzebnego na terapię i poprawy różnorodnych rezultatów (fizycznych, energetycznych, poznawczych, emocjonalnych, behawioralnych, relacyjnych, duchowych) osiąganych w terapii. Może też być stosowane jako narzędzie samopomocy w uzdrawianiu i ulepszaniu jakości życia. Dla osób, które posiadają już doświadczenie w pracy z ciałem lub energią, trening ISP będzie dalszym pogłębieniem wiedzy i umiejętności.
Ucieleśnienie emocji poprawia efektywność wszystkich metod terapeutycznych. Badania pokazują, że gdy emocje są bardziej ucieleśnione, mogą zwiększyć skuteczność terapii nie tylko w wymiarze emocjonalnym, ale także poznawczym i behawioralnym. ISP wykorzystuje wiedzę na temat fizjologii emocji, przywiązania, rezonansu, relacji, poznania, zachowania, stresu i traumy oraz prosty model regulacji fizjologicznej w celu pogłębiania odczuwania emocji i jednoczesnej regulacji ciała. Z jednej strony celem jest, by emocje nie zostały stłumione przez nadmierną regulację fizjologiczną, natomiast z drugiej – by nie rozregulowały organizmu i nie wywołały objawów psychofizycznych.
Rozwijająca się w ramach neuronauki afektywnej i psychologii poznawczej wiedza o ucieleśnionym poznaniu, emocjach i zachowaniu dowodzi, że nasze myśli, uczucia i działania zależne są nie tylko od naszego mózgu, ale także od ciała i środowiska, jak również brak zaangażowania ciała w którąkolwiek z tych trzech wzajemnie powiązanych funkcji może zagrozić każdej z nich i pogorszyć nasze samopoczucie. Dziedzina psychoterapii ciała ustaliła ponadto, że nasza niezdolność do tolerowania doświadczeń emocjonalnych w ciele jest głównym powodem powstawania fizjologicznych mechanizmów obronnych, takich jak napięcia i skurcze mięśni). Mechanizmy te zmniejszają nasze zaangażowanie w funkcje poznawcze, emocjonalne i behawioralne oraz przyczyniają się do objawów psychofizjologicznych. Korzystając z wyników badań wspomnianych dziedzin, ISP stara się poprawić procesy myślowe, emocjonalność i działanie, czyniąc nasze ciało bardziej dostępnym dla tych funkcji i poprawiając zdolność organizmu do tolerowania doświadczeń emocjonalnych w taki sposób, by nie zapadał się w obliczu pojawienia się trudnych emocji w terapii czy codziennym życiu.
ISP włącza do swojego programu nauczania teorie rozwoju afektu i strategie wspierające wszystkie poziomy doświadczenia emocjonalnego. Wykorzystuje szczegółową wiedzę o tym, jak emocje są generowane i chronione w każdej warstwie ciała fizycznego (mięśnie, narządy, układ nerwowy) oraz jak pracować z somatycznymi mechanizmami obronnymi, aby uzyskać dostęp, ucieleśnić i rozwinąć większą zdolność do odczuwania emocji. Proponuje proste narzędzia, które można łatwo włączyć do różnych form psychoterapii, takie jak na przykład świadomość, intencja, oddech, ruch czy samodotyk.
![](images/Prosty-separator_chmury_52qfpe79.png)
Podczas pierwszego modułu szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak głębiej i pełniej pracować z doświadczeniami emocjonalnymi lub afektywnymi poprzez ciała fizyczne i energetyczne oraz jak skutecznie pracować z objawami psychofizjologicznymi lub psychosomatycznymi. Dowiedzą się także, w jaki sposób różne warstwy ciała fizycznego są zaangażowane w generowanie i obronę przed różnymi rodzajami emocji i innymi doświadczeniami psychologicznymi. Będą uczyć się, jak pracować z ciałem energetycznym poprzez ciało fizyczne, aby w swojej pracy zrównoważyć aspekty poznawcze i emocjonalne.
Wybrane zagadnienia: Ucieleśnienie doświadczenia psychologicznego w indywidualnym ciele fizycznym jako podstawowa strategia kliniczna w ISP. Cztery powiązane ze sobą aspekty ucieleśnienia doświadczenia psychologicznego z szeroką definicją emocji lub afektu jako pomostu. Praca z psychologicznymi, fizjologicznymi i energetycznymi mechanizmami obronnymi w celu poszerzenia i pogłębienia doświadczenia w ciele oraz zbudowania zdolności do jego tolerowania. Praca z doświadczeniem poznawczo i behawioralnie, aby ułatwić większe ucieleśnienie doświadczenia w ciele, zdefiniowane jako stabilny związek osoby z doświadczeniem w czasie. Dowody naukowe na skuteczność ucieleśnienia w zwiększaniu wyników klinicznych w pracy poznawczej, emocjonalnej i behawioralnej. Trzy aspekty regulacji: fizjologiczny, energetyczny i psychologiczny. Prezentacja studiów przypadku skuteczności podejścia ISP w różnych kulturach, w tym opublikowany recenzowany artykuł badawczy. Praca nad poprawą samoregulacji w trzech warstwach indywidualnego ciała fizycznego: układ mięśniowy zarządzany przez somatyczny układ nerwowy, narządy wewnętrzne zarządzane przez autonomiczny układ nerwowy, ośrodkowy układ nerwowy i otaczające go struktury. Prezentacja modelu regulacji z siedmioma wzorcami przepływu, aby regulować fizjologię podczas pracy psychologicznej bez narażania lub niszczenia samego doświadczenia psychologicznego. Rola układu mięśniowego w generowaniu i obronie przed doświadczeniami psychicznymi. Psychologiczne funkcje mięśni nóg, ramion, głowy, twarzy, szyi i tułowia, w tym przepony barkowej, oddechowej i miednicy. Odpowiednie badania i techniki pracy z mięśniami w tych obszarach podczas pracy psychologicznej. Wprowadzenie do roli indywidualnego ciała energetycznego (subtelnego) w doświadczeniach psychologicznych.
![](images/Prosty-separator_chmury_h7bk43e5.png)
Podczas drugiego modułu szkolenia uczestnicy nauczą się, jak pełniej pracować z doświadczeniami przywiązania poprzez ciała fizyczne i energetyczne oraz z emocjonalnymi lub afektywnymi doświadczeniami relacji w mięśniach i w głębszych warstwach narządów, gruczołów i naczyń krwionośnych. Dowiedzą się także, jak pracować z warstwami swojego ciała energetycznego poprzez ciało fizyczne, aby uzyskać dostęp i przekształcić nieświadome korzenie obecnych problemów psychologicznych, przede wszystkim trudności z przywiązaniem. Nauczą się też, jak rozwijać swój rezonans interpersonalny i wykorzystywać go, aby pomóc sobie i swoim klientom, zwłaszcza w pracy z relacjami.
Wybrane zagadnienia: Rola układu mięśniowego w generowaniu i obronie przed doznaniami fizjologicznymi i psychicznymi. Fizjologiczne i psychologiczne funkcje mięśni i innych struktur tułowia, w tym przepony barkowej, oddechowej i miednicy. Odpowiednie badania i techniki pracy z mięśniami i przeponami tułowia podczas pracy psychologicznej. Rola autonomicznego układu nerwowego i zarządzanych przez niego narządów, gruczołów i naczyń krwionośnych w generowaniu i obronie przed doświadczeniami fizjologicznymi i psychicznymi. Proste techniki pracy z narządami, gruczołami i naczyniami krwionośnymi podczas pracy psychologicznej. Definicja indywidualnego ciała energetycznego jako subatomowego poziomu cząstek lub ciała kwantowego oraz pojawiające się na to dowody z obszaru neuronauki, fizyki kwantowej oraz badań nad doświadczeniami bliskimi śmierci i poza ciałem. Rola indywidualnego ciała energetycznego w generowaniu i obronie przed doznaniami fizjologicznymi i psychicznymi oraz w regulacji indywidualnego ciała fizycznego. Odpowiednie odkrycia i dowody z zachodnich podejść, takich jak biodynamiczna osteopatia czaszkowa oraz zachodnie i wschodnie podejście do psychologii energetycznej. Zrozumienie relacji między poszczególnymi ciałami fizycznymi i energetycznymi w zakresie podstawowych koncepcji stref energetycznych i wzorców przepływu energii pierwotnej z terapii Polarity. Proste strategie rozszerzania indywidualnej energii ciała i ucieleśniania jej w indywidualnym fizycznym ciele w zrównoważony sposób, aby poprawić fizyczną, energetyczną i psychologiczną regulację u klientów i u siebie. Rola rezonansu między ciałami indywidualnymi oraz między ciałami indywidualnymi i zbiorowymi w samoregulacji fizycznej, energetycznej i psychicznej oraz regulacji interaktywnej. Dowody na istnienie różnych typów rezonansu między ciałami indywidualnymi oraz między ciałami indywidualnymi i zbiorowymi na podstawie teoretycznych i empirycznych badań naukowych, w tym wyników fizyki kwantowej. Zróżnicowanie przeniesienia, przeciwprzeniesienia i rezonansu. Strategie rozwoju i wykorzystania takiego rezonansu w pracy klinicznej.
![](images/Prosty-separator_chmury_053n81aq.png)
Podczas trzeciego modułu szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak pracować z centrami energetycznymi i związanymi z nimi elementami, których nie omówiono w module drugim oraz jak efektywniej pracować z zagrażającymi życiu traumami, przewlekłym stresem i codziennymi, ale sprawiającymi trudność życiowymi doświadczeniami rozwojowymi, mobilizując i ucieleśniając archetypowe zasoby ciał zbiorowych w celu ułatwienia fizjologicznej i psychicznej przemiany jednostki. Uczestnicy dowiedzą się również, jak zapewnić, aby duchowy rozwój odbywał się w sposób ucieleśniony i ugruntowany.
Wybrane zagadnienia: Rola obszarów ośrodkowego układu nerwowego mózgu i rdzenia kręgowego oraz otaczających struktur w generowaniu i obronie przed nadzwyczajnymi doświadczeniami zagrażającego życiu stresu i traumy. Proste strategie pracy bezpośrednio z fizjologią mózgu i rdzenia kręgowego oraz otaczających struktur podczas pracy z doświadczeniami zagrażającego życiu stresu i traumy. Rola obszarów ośrodkowego układu nerwowego mózgu i rdzenia kręgowego oraz otaczających struktur w generowaniu i obronie przed zwykłymi, ale trudnymi fizjologicznymi i psychicznymi doświadczeniami wynikającymi z rozwoju. Istotne wyniki badań naukowych, psychoterapii ciała i psychologii energii. Proste strategie pracy z obszarem ośrodkowego układu nerwowego mózgu i rdzenia kręgowego oraz otaczającymi strukturami (kość, więzadło, błona, mięsień, ścięgno, płyn mózgowo-rdzeniowy) podczas pracy psychologicznej ze zwykłymi, ale trudnymi doświadczeniami rozwojowymi w celu poprawy funkcji fizjologicznych i psychologicznych u klientów. Charakter czterech elementów związanych z dwoma wyższymi centrami energetycznymi. Funkcje wyższego rzędu (duchowe) i niższego rzędu (fizjologiczne i psychologiczne) czterech wyższych elementów. Proste strategie pracy z dwoma wyższymi ośrodkami energetycznymi, czterema wyższymi żywiołami i archetypowymi zasobami, które one tworzą, aby pomóc w leczeniu objawów nadzwyczajnych doświadczeń zagrażających życiu stresu i traumy oraz symptomów zwykłych, ale trudnych życiowych doświadczeń rozwojowych. Proste strategie ucieleśniania wyższych elementów z dwóch wyższych centrów energetycznych w poszczególnych ciałach energetycznych i fizycznych. Badanie niższych ośrodków energii, związanych z nimi elementów oraz ich cech fizjologicznych i psychologicznych, które nie zostały omówione podczas modułu drugiego. Przegląd niższych ośrodków energii, elementów z nimi związanych oraz ich funkcji fizjologicznych i psychologicznych omówionych podczas modułu drugiego. Zrozumienie zakresu możliwości rozwoju psychiki człowieka, od rozwiązywania problemów fizjologicznych i psychologicznych na poziomie indywidualnym, poprzez poprawę relacji jednostki z innymi jednostkami i innymi poziomami psychiki zbiorowej, po samorealizację w rozumieniu Maslowa lub indywiduacji zgodnie z teorią Junga, do oświecenia, najwyższego osobistego i duchowego osiągnięcia możliwego dla ludzkiej psychiki według filozofii Advaita Vedanta. Płynące z filozofii, neuronauki, fizyki kwantowej i intersubiektywnie zweryfikowanych wielokulturowych badań empirycznych dowody dla integracyjnych modeli psychiki, takich jak psychologia Junga, psychologia integralna Kena Wilbera i Advaita Vedanta.
![](images/Prosty-separator_chmury_w46risuu.png)